Huntonin historia

Huntonin teollinen seikkailu ei kerro ainoastaan suhdanteiden laskusta, lukemattomista tulipaloista ja vaihtelevista teollisuuspoliittisista tuulista. Se on myös kertomus Norjan Gjøvikissä sijaitsevasta asemansa vakiinnuttaneesta yrityksestä, joka valloitti maailman.

Kuten useimmat teolliset historiat myös meidän historiamme saa alkunsa joesta. Vuonna 1889 tukkukauppias Lars Amundsen Enger halusi hyödyntää paikallista Hunnselva-jokea ja sen vesiputouksia tuotantoon – tästä juonsi juurensa nimi Hunton Brug. Tehdas valmisti alussa pahvia itse valmistamastaan puumassasta. Tavoite oli jo tuolloin selkeä: markkinoiden parhaiden tuotteiden valmistaminen rakennusteollisuuden tarpeisiin.

Vuodet sujuivat suotuisasti ja kasvu oli suurta aina 1900-luvun alkuun asti. Talouden lama saavutti kuitenkin vähitellen myös Gjøvikin, eikä pahvin tuotanto ollut enää riittävän kannattavaa. Halu teollisen tuotannon jatkamiseen oli kuitenkin suuri, ja kaupunginhallituksen legendaarinen puheenjohtaja, Niels Ødegaard, myötävaikutti erilaisilla toimillaan siihen, että kaupungin monet yritykset – Hunton mukaan lukien – saivat jälleen uutta tuulta purjeisiinsa.

 

”Kuten useimmat teolliset historiat myös meidän historiamme saa alkunsa joesta.”

Levy, joka muuttu kaiken

Kansainvälinen taantuma pysäytti tuotannon 1920-luvulla, minkä lisäksi tulipalo tuhosi tehtaan perustuksiaan myöten vuonna 1937. Kukaan ei uskonut Huntonin enää käynnistävän toimintaansa, mutta Niels Ødegaard onnistui keräämään riittävästi pääomaa uuden tehtaan perustamiseksi. Vuodet sujuivat mukavissa merkeissä aina 1960-luvun alkuun asti.

Uusien levytuotteiden kuten lastulevyjen ja kipsilevyjen käyttöönotto lisäsi sisätiloissa käytettäviin puukuitulevyihin kohdistuvaa painetta. Markkinoille jouduttiin siksi kehittämään uusiin käyttökohteisiin soveltuvia tuotteita, ja Asfalt Vindtett -tuulensuojalevy lanseerattiin vuonna 1969.

Tulipalot seurasivat toisiaan

Tulipalot riehuivat myös 1950- ja 1960-luvulla, ja tehdas pyrittiin lakkauttamaan 1970-luvulla ja viimeksi vuosina 1996/97. Meidän voidaankin huoletta sanoa työskentelevän yrityksessä, joka on kerta toisensa jälkeen kaatunut ja sitten noussut ylös, kompuroinut ja kaatunut taas kerran. Vuonna 1991 jäimme maahan makaamaan ja Hunton joutui konkurssiin. Jälleen kerran. Monet olivat menettäneet uskonsa siihen, että Hunton kykenisi enää nousemaan jaloilleen. Asiassa edettiin jopa niin pitkälle, että kunta poisti tehtaan uusista kartoistaan.

Ammattiyhdistys, uudet omistajat ja paikallinen väestö kieltäytyivät kuitenkin luovuttamasta. Intensiivisillä ja tarkkaan kohdennetuilla toimenpiteillä onnistuttiin muun muassa vesittämään Huntonin viimeinen lakkautusyritys, minkä jälkeen yritys nousi vielä kerran jaloilleen entistäkin elinvoimaisempana.   Siinä yhteydessä koko tuotanto keskitettiin Gjøvikiin, ja 2000-luvun keskivaiheilla meistä oli – vastoin kaikkia odotuksia – lopulta tullut nykyaikainen ja kestävällä taloudellisella pohjalla toimiva yritys. Tehtaassa oli myös tehty osittain tuotannon tehostamiseen ja osittain paloturvallisuuden lisäämiseen tähtääviä tärkeitä parannuksia.

"Hunton tuulensuojalevy - levy joka muutti kaiken"

Uusi kurssi. Uusi aikakausi.

Olemme jo 125 vuoden ajan huolehtineet markkinoiden parhaiden puukuitutuotteiden toimittamisesta rakennusteollisuudelle. Siihen on mielestämme yksinkertainen selitys. Vastoinkäymisten ja suhdanteiden heikentymisen takia olemme koko ajan joutuneet ajattelemaan uudella tavalla ja mukauttamaan tuotteitamme. Lisäksi meillä on ollut pitkäaikaiset ja osaavat omistajat, Mowinckel, Treschow ja myöhemmin mukaan tullut Jebsenin perhe, jotka ovat omalta osaltaan varmistaneet sekä menestymisemme että vakaan kehityksemme.

Päätimme silloinen markkinajohtajamme Arne Jebsen etunenässä luopua pitkään jatkuneesta myynti- ja jakeluyhteistyöstä norjalaisen rakennustarvikeketjun Byggman kanssa. Tämä mahdollisti oman myyntiosaston perustamisen. Se varmisti meille suoran yhteydenpidon asiakkaiden kanssa sekä tarjosi mahdollisuuden huolehtia omasta tuotekehityksestä ja myös kuunnella asiakkaitamme aiempaa enemmän. Kaiken kaikkiaan tämä muutos edisti Huntonin vakaata taloudellista kehitystä.

Yksi suurimmista ja tärkeimmistä muutoksistamme toteutettiin vuonna 2012, jolloin siirryimme yksittäisten tuotteiden valmistuksesta täydellisten rakennusjärjestelmien myymiseen. Siinä ei ollut kyse varsinaisen tuotannon muuttamisesta vaan pikemminkin yrityksen ja työntekijöiden uudesta ajattelutavasta.

Lattiatason työntekijät

Vuosia kestäneiden kamppailujen ja onnistuneiden pelastustoimien ansiosta yritys, työntekijät ja Gjøvik ovat hitsautuneet entistäkin paremmin yhteen. Hunton on yritys, joka kieltäytyy jäämästä paikoilleen. Tämä on suurelta osin johdon ja työtekijöiden varauksettoman omistautumisen ansiota.

Olemme viime vuosina panostaneet voimakkaasti osaamisen lisäämiseen muun muassa perustamalla Hunton-koulun, jonka kaikki työntekijämme käyvät. Siellä annetaan tietoa koko arvoketjusta kuten raaka-aineista, tuotannosta sekä asiakkaista ja markkinoista. Tämän tarkoituksena on opettaa työntekijät ymmärtämään, millä tavalla liiketoiminnan eri osa-alueet liittyvät yhteen ja hyödyttävät toisiaan ja kuinka niiden iskukykyä lisätään markkinoiden suuntaan.

”Luonto on opettanut meille paljon. Nyt annamme oppimamme asiat takaisin.”

Luonto on opettanut meille paljon. Nyt annamme oppimamme asiat takaisin.

Pohjoismaat ja muu Eurooppa ovat alkaneet toden teolla oivaltaa, kuinka ainutlaatuisella tavalla ratkaisumme kykenevät sopeutumaan erilaisiin sääolosuhteisiin. Valitsemme parhaat puut ja teemme niistä parhaat tuotteet, jotka toimivat yhtä hyvin Pohjoismaiden ankarassa ilmastossa kuin sen suorassa vastakohdassa, lämpimässä Lähi-Idässä.

Myymme nykyään Hunton SeinääHunton Kattoa ja Hunton Lattiaa yksinkertaisina rakennussarjoina, jotka ovat kysyttyjä sekä kirvesmiesten että rakennusmestarien keskuudessa.  Ratkaisut koostuvat erilaisista tuotteista kuten tuulenpitävistä levyistä, kestävistä ja helposti käsiteltävistä I-palkeista (myynnissä Norjassa ja Ruotsissa) sekä ominaisuuksiltaan ainutlaatuisista puukuitueristeistä. Tuotteemme ovat yksinkertaisia, tukevia, ympäristöystävällisiä ja luonnollisia. Siksi uskallammekin sanoa, että ”meidän avullamme on helppoa rakentaa tukevasti”.

Uskottava, läsnäoleva ja tulevaisuuteen suuntaava

Suhtaudumme puuhun liittyviin arvoihimme vakavasti. Uskottavuus juontaa juurensa pitkästä historiastamme. Läsnäoleminen on olennaisen tärkeä tekijä ja määrittää tapamme valmistaa joka päivä luonnollisia, ympäristöystävällisiä ja energiatehokkaita ratkaisuja.

Vaikka olemme ylpeitä historiastamme, painopisteemme on tulevaisuudessa. Siksi rekrytoimme asiantuntijoita koko maailmasta tutkiessamme ja kehittäessämme seuraavan sukupolven Hunton-ratkaisuja. Tiedämme nimittäin, että tieto ja osaaminen ovat uuden kehityksen veturi.

Jaamme osaamistamme ja tietoamme myös viranomaisille ja muille tutkimusympäristöille foorumeilla, joilla keskitytään huomispäivän rakennustuoteteollisuuden kehittämiseen. Perustimme vuonna 2014 Hunton-akatemian, jossa annamme rakennusmestareille tuotteittemme ja järjestelmiemme ainutlaatuisiin ominaisuuksiin ja hyötyihin perehdyttävää koulutusta.

”Emme voi ennustaa tulevaisuutta. Mutta voimme vaikuttaa sen muotoutumiseen.”

EMME VOI ENNUSTAA TULEVAISUUTTA.
MUTTA VOIMME VAIKUTTAA SEN MUOTOUTUMISEEN.

Kukaan ei tiedä tarkkaan, miltä tulevaisuus näyttää. Olemme kuitenkin täysin varmoja siitä, että ainutlaatuisten ratkaisujemme ominaisuuksiin kohdistuva kysyntä ja arvostus lisääntyvät jatkossa.

Valmistamme luonnollisia, ympäristöystävällisiä ja energiatehokkaita materiaaleja, joista on hyötyä omassa ilmastossamme mutta jotka vaikuttavat myönteisesti myös ilmastokehitykseen. Tähän kehitykseen eivät sääntelyllään puutu ainoastaan viranomaiset, vaan sitä pitävät tärkeänä myös ympäristönäkökohdat yhä paremmin tiedostava kuluttaja. Tarkoituksemme on luotsata tätä kehitystä myös tulevina vuosina vahvojen kansainvälisten kumppanien kanssa ja edistyksellisten suunnitelmien avulla.
Tuleva asemamme perustuu päivittäiseen työhömme. Näin on ollut aina. Tämä on hyvä asia, sillä kunnianhimoinen kasvutavoitteemme ei olisi mahdollinen, ellei joka ainoa asiakas kokisi meidän olevan aidosti paneutuneita tähän alaan ja omiin ratkaisuihimme.

Voimme katsoa ylpeinä taaksepäin ja tarkastella pitkää ja jännittävää historiaamme. Onneksi jännittävin osuus on kuitenkin vielä edessäpäin. Sillä olemme – ja tulemme aina olemaan – yritys, joka on rakennettu vankan kulmakiven varaan.